מפגש חודש יוני – 24.6.19 – דפנה ילון וד"ר יגאל ורדי

מפגש של 2 ענקים בערב אחד!

אנו גאים בחברינו לאגודה לגרפולוגיה מדעית בישראל, Dafna Yalon ו Igal Vardi על הישגיהם המרשימים !

כולכם מוזמנים לערב שכולו השראה. 24.6.19 בשעה 18:00 במפ"ט עמל בתל אביב, קהילת קייב 17, ת"א

הכניסה חופשית.

המרצים:

דפנה ילון – "הילד בקצה העפרון"

ד"ר יגאל ורדי – פוסט מודרניזם ומה הלאה?

 

תקציר הרצאה – דפנה ילון

 הכתיבה הידנית בעידן המחשב – מתיאוריה רב-תחומית לפרקטיקה של הוראת כתיבה

כתב היד הוא ערוץ רב-תחומי להפקת מידע ולמעקב בתחומי החינוך המיוחד, בלשנות, קלינאות תקשורת, מדעי המוח, (נוירו)פסיכולוגיה, רפואה, ריפוי בעיסוק, אורתופתיסטים, קרימינולוגיה פורנזית…

בכל הדיסציפלינות הללו קיים גוף מחקר עצום ומתעדכן על הכתיבה הידנית, אך כל אחת עוסקת (כמונו הגרפולוגים) בתיאוריות ובמחקר רק בתוך גבולותיה. גם בהכשרת מורים ובמחקר הפדגוגי – הוראת הכתיבה, הבנת אופן יצירתה, הערכת איכותה, הכרת קשיים וליקויים בה (דיסגרפיה) והטיפול בהם הם נושאים זנוחים, והידע הרב-תחומי לא השפיע על קידום תוכניות ההוראה וההערכה של השפה הכתובה.

בספרי "הילד בקצה העיפרון – הכתיבה הידנית כאתגר רב-תחומי" התבססתי על מאות מקורות ספרות מהתחומים השונים העוסקים בכתיבה הידנית. בהרצאתי בכנס האחרון של האגודה כבר סקרתי את המרכיבים השונים שמשתתפים בהפקת כתב היד (שפתיים וקוגניטיביים נוספים, תחושתיים, מוטוריים, חברתיים-רגשיים וארגונומיים) ואת המודל שפיתחתי שמשלב ביניהם. אפשר למצוא מידע על בסיס-ידע זה בעמ' 19-34 שבקישור למבוא של הספר:

https://store.macam.ac.il/wp-content/uploads/2019/02/2611.pdf

האינטגרציה של מידע מתהחומים הללו הובילה אותי לפיתוח חזון להוראת השפה הכתובה בכיתות א'-ג'. גישתי מבוססת על ייעול ותיזמון ההוראה של תנועות הכתיבה, המאפשרות רכישת אוטומטיזציה בכתיבה הידנית, בהקלדת-מגע ובהקלדה יעילה. האוטומטיזציה היא המדד החשוב ביותר שיש לשאוף אליו בכל אחת מהטכנולוגיות, כי היא הגורם היחיד המאפשר מיקוד מלא בטקסט וחוזה את אורך ואיכות הטקסטים של הכותב, וכך הופכת את פעולת הכתיבה לאמצעי המאפשר תקשורת, הבעה ויצירה.

מפגש חודשי

תפריט

כניסה לרשומים

שכחת סיסמא?