16-1-15

להלן פורמט שאלות שנציג בכל פעם למרואיין אחר.

1. האם תוכל לשתף את קוראי העתון ולספר מה הביא אותך לבחור בגרפולוגיה כמקצוע?

כשהייתי בן 21 בערך היתה לי חברה נורווגית. היא הראתה לי מכתבים של חבריה שהיו כתובים נורווגית (ואותם לא יכולתי לקרוא, כמובן). אמרתי לה באופן מיידי על הראשון: מה, הוא רוצה להיות ראש ממשלה? הרי הוא כזה אידיוט!

איך ידעת? לא יודע.

בכל המכתבים חזר אותו הסיפור. בסוף היא אמרה לי שיש מקצוע כזה, גרפולוגיה. לך לספריה ותלמד, יש לך כשרון טבעי. אמרתי לה שלא אזכור את השם הזה והיא כתבה לי על פתק "גרפולוגיה" ואיתו באתי לספריה, ושאלתי משם ספרים של פוקורני ושל אודם. הספרנית אמרה שאיש לא שאל אותם לפניי ושאני יכול לקחת אותם לכמה זמן שאני רוצה. קראתי אותם ומאד התרשמתי מפוקורני. כך התחלתי את דרכי.

מכאן ועד לעיסוק מלא בגרפולוגיה עברו עוד כעשר שנים, אך זו היתה תחילת הדרך.

  1. האם ישנו היבט אישי, או מאורע כלשהו, שבשלו היה לך חשוב לעסוק באבחון מהותם של אנשים אחרים?

היות שלא גדלתי בשום בית באופן מסודר ולא קיבלתי תובנות משפחתיות ולא חינוך ראוי מבחינת ערכים ותרבות וכו', היה לי חשוב ללמוד אותם כדי להבין את עצמי, את התרבות וכן מה מתבקש ממני כאדם. זה בקצרה. התשובה מסובכת מדי מכדי לפרט כאן. מכל מקום, ואגב,כך למדתי גם להכיר בעיקר שני סוגי בני אדם: את הקבוצה הגדולה של הפסאדיים, ואת הקבוצה הקטנה של מחפשי האמת.

  1. כמה שנים הנך עוסק כבר בגרפולוגיה באופן מקצועי?

מזה ארבעים ושלוש שנים אני מתפרנס אך ורק מגרפולוגיה.

  1. מי היו דמויות ההשראה שלך בעת שעשית את דרכך לקראת היותך גרפולוג מקצועי?

ד"ר רפאל פוקורני. גישתו מבוססת הן על ידע של כל הסימנים הגרפולוגיים, הן על פסיכולוגיה, ואיננה סכמטית. היא מותירה הרבה מאד מקום לשיקול דעתו העצמי של הגרפולוג.

  1. באיזה תחומי גרפולוגיה הנך מתמחה?

הכוונה מקצועית וייעוץ תעסוקתי.

  1. מהי העצה הטובה ביותר שהיית רוצה להציע לגרפולוג בתחילת דרכו?

להסתכל לפחות עשר דקות על הכתב לפני שהוא כותב את המילה הראשונה.

  1. האם תוכל לספר לתלמידי הגרפולוגיה מאילו מלכודות כדאי להזהר בעת שהם מאבחנים כתב יד?

מכולן.

  1. ספר לנו על התחביבים שלך או על עיסוקים נוספים בחייך.

היה לי פעם תחביב של צילום, שהפסקתי בגלל בעיות בריאות- קשה לי ללכת, גם אם ידיי עדיין יציבות מאד. תחביב שאני מתמיד בו הוא האזנה למוסיקה קלאסית- יש לי אלפי דיסקים בספריה, ולא חולף יום מבלי שאני מאזין. זה מרחיב את עולמי בכל תחומי החיים.

9. ספר לנו על אנקדוטה מיוחדת שהיית חלק ממנה בעת פועלך כגרפולוג?

קיבלתי עשרה כתבים בעילום שם ונתבקשתי למצוא מהם מישהו שמעל במליון דולר וברח איתם לחו"ל. כתבתי על כולם חוות דעת ומצאתי בקלות רבה את זה שהם חיפשו, אבל מצאתי גם עוד מישהו שעליו לא ידעו, ואשר עבד בדירקטוריון של אחד הגופים הכלכליים הגדולים במשק. ובכן, האיש הזה מעל לא במליון אחד אלא ברבים, ועשה זאת בסודיות כך שהם לא ידעו. בחוות הדעתי הצעתי להם שואנשי הביקורת הפנימית יעקבו אחריו בזהירות רבה ובחשאיות מוחלטת, וכך הם עשו- ונדהמו לגלות שצדקתי.

10. מהו ה"אני מאמין" שלך בנושא האבחוני?

להסתכל על הכתב עצמו, פשוט לראות דברים כהוויתם. צריך לראות את הדברים הבולטים ביותר בדף הכתוב, ולהתייחס אליהם כאל שלד אישיותו של הכותב, שהרי לולא היו אלה הבולטים בכתב, היו בולטים דברים אחרים והם היו העיקר. מוטב להתייחס מיד לנתונים הבולטים האלה כדי להגיע לעיקר, ורק אז לשאול מה מכל התיאוריות הטיפולוגיות והפסיכולוגיות עשוי לעזור לי להבין מה שאני רואה.

כמו כן, אני מייחס חשיבות רבה לנושא האתי. צריך לדעת מי קורא את חוות הדעת, ולכתוב לא בהכרח כל מה שרואים, אלא כל מה שנחוץ לקורא כדי להבין את סיכויי ההצלחה של המועמד בתפקיד המיועד.

ועוד דבר: לא לכתוב הכללות. להיות ענייני, עובדתי, פשוט וישיר.