שלום לכם עמיתיי הגרפולוגים המתחילים את דרכם המקצועית.

כגרפולוגית העוסקת כבר עשרים ושבע שנים באופן מקצועי בתחום מופלא זה, ביקשה ממני ויוי קנוביץ להעניק לכם מספר עצות לדרך.

פני פוקר.

אני זוכרת שכאשר סיימתי ללמוד את שלושת שנות הלימוד ואת שנת הסטאג' במכון לבשטיין, לאחר לימודיי באוניברסיטה, תרגלתי עם קולגה אבחון כתבי יד. כל אחד הביא עמו כתבי יד של אנשים שהוא הכיר, על האחר היה לנתח את הכתב ולוודא אם אכן היטיב לאבחן נכון את אישיותו של הכותב,תפקודו, התנהגותו ומניעיו. ידידי הקשה עלינו אף יותר וביקש שנעמיד "פני פוקר" ולא נאשר או נפריך את הניתוח אלא רק בסיומו, שכן על פי הנהון או מבט אנו עלולים להיות מוטים ולא כך הוא בחיים האמיתיים. תרגיל זה היה מצוין עבורנו ולמדנו ממנו רבות.

להיפגש עם האדם אחרי ניתוח כתב ידו ולא לפני.

תרגיל נוסף מומלץ הוא לבחון את הכתב ולדמיין כיצד האדם מדבר, איך הוא מתלבש באלו צבעים, איך שפת הגוף שלו וכ"ו , ואז אם אפשר להיפגש עמו, או שוב לשאול את מי שמכיר אותו. זהו תרגיל מצוין ומחדד את היכולת הגרפולוגית.

בשלב הראשוני הבוסרי של עבודתכם כמתחילים, תמיד כדאי להיפגש עם האדם אחרי ניתוח כתב היד ולא לפני. קשה בשלב זה להפריד בין ההתנהגות המוחצנת לבין האני הפנימי.

בדיקת אמינות ויושר

נקודה נוספת שראויה לדיון היא בדיקת אמינות ויושר .

בהרצאתי בכנס על אמינות חברתית , הצגתי כתבי יד של אנשים שאמינותם במישור החברתי היא בעייתית. אך במישור החומרי אמינותם סבירה ונורמטיבית . עובדה זו מדגישה את המורכבות בנושא האמינות ויושר וכן את הצורך ברגשיות ובזהירות בה יש להתייחס לנושא. הצעתי לכם גרפולוגים מתחילים , לקרוא קודם חומר תיאורטי על בדיקות יושר ואמינות, להגדיר מושגים של יושרה, אתיקה, גמישות בחשיבה וכד' . ורק אז לבחון את כתבי היד, באותה צורה ; הבאת מקרים של אישים או מקרים שידוע שחרגו מדרך הנורמה החברתית או הכספית ואז להסיק דרכה וללמוד את הנתונים. הרי כך התפתח מדע הגרפולוגיה.

סיעור מוחות.

מציעה לכם תמיד להתייעץ, לעבוד בצוות, עוד טביעת עין תמיד טובה, גם לאישור.

אם כי בסופו של דבר ההחלטה ושיקול הדעת הם שלכם.

מודעות עצמית

מבחינה אישית חשוב מאוד שתהיו מודעים לעצמכם, פעמים רבות אנו נוטים להשליך מרגשותינו לעבר האחר. זוהי פעולה אנושית, אך כאשר אנו עוסקים באבחון עלינו להיות מודעים לכך וזהירים מאוד. תיווכחו לדעת ( בוודאי נוכחתם לדעת בתהליך הלמידה ) שישנם כתבים המעוררים בכם סימפטיה וכתבים המעוררים בכם נוגדנים,וכאשר תחושות אלו מתעוררות, עליכם לעצור, להבין שהאבחון שלכם מוטה, לקרוא את חוות הדעת שוב ושוב ולבחון האם לא הגזמתם לטובה או לרעה בחוות הדעת. אני עד היום מנסה לחקור את עצמי ולהבין מדוע ישנם כתבי יד המעוררים בי סימפטיה ותכונות המעוררות הבי שאט נפש. נוכחתי לדעת כי לאורך השנים התכונות קצת משתנות כשם התהליך הפנימי שאני עוברת. חשוב מאוד להיות עם אצבע על הדופק, ולזכור שכאשר בחרנו להיות מאבחנים ולעסוק באבחון אישיות האחר , אנט חייבים להיות מודעים לעצמנו ולשינויים שאנו עוברים.

אחת העצות הטובות שקיבלתי כגרפולוגית צעירה, היא שכאשר אני מסיימת לכתוב חוות דעת, לקרוא אותה שוב ללא קשר לכתב היד ולבחון האם מצטיירת דמות ברורה וחדה. אם לא ממש עולה דמות, יש עוד עבודה לפניי.

 

למידה דינמית ורב תחומית

כדאי תמיד לזכור שיש לנו עוד ללמוד, גם כאשר יש לנו שנות ניסיון רבות. גרפולוג טוב, הוא גרפולוג שתמיד דואג לקרוא חומר תיאורטי , לא רק חומר הקשור לגרפולוגיה.

תיווכחו לדעת כי ככל שתעמיקו, ירבו השאלות והרעיונות למחקרים, שכן מקצוע הגרפולוגיה הוא רב תחומי והוא מבוסס על פסיכולוגיה, פילוסופיה, קרימינולוגיה, סוציולוגיה, מקושר למשפט, למנהל עסקים, למדעי העבודה, לאמנות ולתרבות.

בהצלחה,

וברוכים הבאים לכוחותינו.

מיכל דורון.