בחרו עמוד

אבג

abc

מהי גרפולוגיה? 

אם כל אחד מאיתנו למד בכיתה א' את אותו דגם אותיות (זוכרים את "אלפוני"?), כיצד זה שהיום, כמבוגרים, לכל אחד מאיתנו כתב יד שונה לחלוטין?

כתב היד מתעצב בד בבד עם התפתחות האישיות. אף על פי שהכתיבה היא פעולה נלמדת, כל אחד מאיתנו מפתח צורת כתיבה ייחודית. למעשה, ידו של הכותב מבצעת את הוראות המוח. מאחר שהמוח אחראי על התהליכים הפיזיים והנפשיים שלנו ואחראי גם על פעולת הכתיבה, ניתן לומר כי כתב היד הוא למעשה כתב המוח. על ידי בדיקת הכתב אנו זוכים ב"תצלום רנטגן" של נפש האדם. לפיכך, הכתב הייחודי של כל אדם מאפשר לקבל מידע על מורכבות אישיותו של הכותב, על קווי אופיו, על כישוריו המנטאליים, החברתיים והרגשיים, על מידת הבשלות שלו, על כושר הסתגלותו ועל מצבו הנפשי.

"כתב היד שלי משתנה כל הזמן – לא נראה לי שאפשר לנתח אותו"

 מכיוון שכתב ידנו מושפע ממצב הרוח ביום מסוים, מלחץ, מחדר קר, אך טבעי שהוא ייראה מעט שונה בכל פעם שנכתוב. גרפולוג מקצועי יבקש לבחון כתבי יד על פני כמה תקופות, וישווה ביניהן לקבלת תמונה אמיתית וכוללת.

ומה משמעות המונח "גרפולוגיה"?

תורת הכתב (גרפו – כתב, לוגיה – תורה).
כתב היד הוא צורת הבעה ורישום אישי וייחודי של אישיות הכותב על כל מרכיביה. גרפולוגיה היא אמצעי אבחון המבוסס על שיטה מדעית, שבאמצעות חוקיה ניתן להרכיב תמונה של אישיות הכותב באמצעות כתב ידו. כמו כל שיטה מדעית אחרת, גם לגרפולוגיה יש חוקים, שיטות אבחון שונות, אסכולות וזרמים. במשך שנים רבות נערכו מחקרים לפיתוח תיאוריות ונבנו שיטות חדשות ומורכבות שהעמיקו את תקפותה של הגרפולוגיה ככלי אבחון מדעי.

כל גרפולוג פוגש במהלך הקריירה שלו שאלות מגוונות ודי נפוצות, לדוגמא:

אפשר לבדוק כתב יד של ילדים ו/או של מתבגרים ?

התשובה הינה: ניתן לראות דפוס אישי של כתב כבר בגילאים מוקדמים מאוד, ובכך הכתב שלנו מאפיין גם את הבגרות הנפשית המתאימה לגילנו. אולם, האישיות עדיין לא באמת מגובשת. זוכרים איך העתקנו את ה – ל' המסתלסלת של ענת או את ה – ק' המיוחדת של חגי? אלה תופעות זמניות, אשר יתכן וייעלמו מהכתב של הילד עם הזמן. חלקן, אלה שמתאימות לאישיותו – יישארו אולי לנצח.

ולכן, אנו מעדיפים לבדוק את כתב היד של מי שכבר התייצבה והתגבשה אישיותו.

 מיתוסים אודות הגרפולוגיה

מסתובבים בציבור שלנו מיתוסים נפוצים על כתב היד. למשל: "ע' נמוכה מעידה על חשק מיני מוגבר".

הפרכת המיתוס: בגרפולוגיה אנו בוחנים את כל הטקסט כולו, בשלמותו, ולא קובעים דבר על פי אות או סימן בודד. על מנת לאבחן את אופיו של הכותב, כישוריו, נטיות ליבו וכד', יש לקחת בחשבון סימני כתב רבים ומגוונים. דוגמא: השוליים, הרווחים בין האותיות, המילים או בין השורות, לחץ הכתיבה, החתימה ועוד ועוד…

מוטואנחנו, הגרפולוגים, אימצנו לנו מוטו כמעט מקודש: "הגרפולוגיה אינה סימנולוגיה"

הסימן הבודד (אם זו אות מסוימת או מאפיין כתיבה) לא מעיד על דבר, אלא בתוך הקונטקסט שבו הוא מופיע. לדוגמא: ת' שהחלק השמאלי שלה ארוך במיוחד, ומעבר לתקן הכתיבה, יכול להצביע על צמא לקשר, שתלטנות, נטייה לחדירה לרשות הפרט או תובענות – תלוי אם הכתב מהיר או איטי, אם הקו המשמאיל הזה נגמר בשיפוד או בגדם פתאומי, וכו' וכו'. לא קלה היא דרכו של הגרפולוג…

הידעת?

אותיות מזוותות יכולות להצביע על אופי אנליטי ביקורתי, וצורת אותיות עגולה על רוך ועדינות

 ומה הגרפולוגיה לא יודעת לעשות?

הגרפולוגיה אינה "מגדת עתידות". לא ניתן לגלות מתוך הכתב את עתידו של אדם – אלא רק את הקווים לדמותו ותכונות האופי המייחדים אותו.

הרשמה לניוזלטר