חלק א': רקע תיאורטי
האם שינוי כתב יד מוביל לשינוי הנפש?
מדע הגרפולוגיה מלמד אותנו שניתן לאבחן את אישיותו של האדם מבעד לפרשנות סימני כתב היד שלו. נשאלת השאלה, האם ניתן לשנות את האישיות באמצעות שינוי כתב היד? מטרת הגרפותרפיה הינה להציג את התיאוריה על אודות הקשר בין שינוי כתב היד להשפעות על שינוי נפשו של האדם, ובמקביל הצגת הפרקטיקה כיצד לעשות זאת[1].
הכתב לא קריא
הפסיכותרפיה מלמדת אותנו שהתנאי ההכרחי כדי לסייע לאדם במצוקתו הוא בכך שהוא מבקש סיוע ומזור. כלומר הפסיכותרפיה מבוססת על תלונתו של האדם המובילה לציפייה ממנו לקבל סיוע מן החוץ. בתחום הגרפותרפיה בדרך כלל פונה האדם לסיוע בעקבות הצגת תלונה "שהכתב לא קריא"[2]. התלונה באה או מהאדם עצמו, או מגורם חיצוני כגון מורה או הורה כלפי התלמיד בבית הספר. כתב לא קריא יכול להתאפיין בשיבוש עיצוב האותיות אך במקביל גם בשיבוש של ארגון האותיות על הנייר (רווח לא תקין בין אותיות, רווח לא תקין בין מילים, תנודות בהנחיית הקו, רווח לא תקין בשוליים, רווח לא תקין בין השורות). בעבר הרחוק היה נהוג גם להתייחס לתקן התנועתי של אופן לחיצת העט לתוך נייר במהלך עיצוב האותיות. כיום זה זניח.
התקן הקליגרפי והסטייה ממנו
הכתיבה נועדה להעברת אינפורמציה מהאדם לזולתו. לכן, הכתיבה מבוססת על תקן קליגרפי. כל אדם שכותב נדרש להשתדל לכתוב על פי תקן אותו הוא למד והפנים בבית הספר היסודי, זאת על מנת להיות קריא, כלומר קומוניקטיבי כלפי הנמען. כל אחד מאיתנו "סוטה" מאותו תקן קליגרפי בעקבות השפעות נוירו-פסיכולוגיות המעוותות את הלחץ, הצורה והארגון באופנים שונים ובעוצמות שונות. על אף שכל אחד מאיתנו סוטה מהתקן הקליגרפי, לא כל אחד מאיתנו מתלונן על אי-הנחת של עיצוב לא תקין ולכן לא כל אחד מבקש סיוע של תיקון כתב היד באמצעות הגרפותרפיה.
עיוות הכתיבה נובע מסיבות שונות, גם גופניות, פיזיולוגיות, נוירולוגיות ופסיכולוגיות. סיבה גופנית לעיוות הכתיבה יכולה להיות שיתוק או קטיעה של איבר מסוים, קל וחומר כאשר יש פגיעה בכף היד שמעוותת את פעולת הכתיבה באופן ישיר. סיבה פיזיולוגית לעיוות כתב היד באה לידי ביטוי ביומיום שלנו כאשר אנחנו רעבים או עייפים, קל וחומר כאשר מתחוללת מחלה בגופנו[3]. מחלת לב, מחלה אורתופדית, סוכרת, מחלה גסטרונומית וסרטן, כל אלו מתאפיינים בשינויים מטבוליים בגוף אשר משפיעים במישרין על המערך הנוירו-מוסקולרי, כלומר על הקשר בין מערכת העצבים המרכזית לשרירים אשר מניעים את כף היד ומשפיעים על הקואורדינציה הכתיבתית. מחלה נוירולוגית משפיעה בצורה ישירה על עיוות כתב היד כגון פרקינסון ומחלות אחרות. הפרעות נפשיות בעוצמות שונות באות לידי ביטוי בצורה ישירה בשינויים ועיוותים של הכתיבה ביחס לתקן הקליגרפי.
הכתיבה כמושפעת מן הגוף, מן הנוירולוגיה ומן הפסיכולוגיה
תולדות הגרפותרפיה מתאפיינות במחלוקת בין הוגים שונים אשר מחייבים לברר את סיבת עיוות הכתיבה ביחס לתקן הכתיבתי. כלומר, הם מחייבים לעשות בירור רפואי, נוירולוגי ופסיכולוגי על מנת להחליט האם עיוות הכתיבה נובע מסיבות גופניות או נוירולוגיות או פסיכולוגיות[4]. אינני מבטל את הצורך בבירור אנמנסטי ודיאגנוסטי בנדון אך לטענתי זה איננו אפקטיבי ביחס למטרת הגרפותרפיה. שכן, הכתיבה היא תוצר של סיבות גופניות, נוירולוגיות ופסיכולוגיות בו זמנית, וקשה לבצע את ההפרדה ביניהם מבחינת ההשפעה על הכתיבה. כך גם לגבי דיון על אודות מקור הדיסגרפיה (הפרעה כתיבתית) או הדיסלקציה (הפרעה קריאתית) שיש לה ביטוי גם בהפרעה כתיבתית. לדיסגרפיה ולדיסלקציה יש מקור נוירולוגי וודאי אך הוא איננו ברור דיו. הטענה המוצגת על ידי הינה שכל מקור נוירולוגי מוביל גם להשפעה פסיכולוגית ולכל הפרעה פסיכולוגית יש לה ביטוי מטריאלי בבסיס הנוירולוגי. לכן, אינני מתנגד לבירור המתבקש על אודות הבחנה דיפרנציאלית בין מחלת גוף, מחלה נוירולוגית או מחלת נפש שמשפיעים על שיבוש הכתיבה. מצד שני, אני גורס שזה לא יעיל לעצם התרגול בגרפותרפיה שממילא מכיל את שלושתם יחד. חשוב להדגיש שגם כאשר לא נבצע הבחנה דיפרנציאלית בין שלושת הסיבות הללו (גוף, נוירולוגיה ונפש), הגרפותרפיה לא תזיק אלא נהפוך הוא, תתרום בהשפעה "רשתית" גם על הגוף, גם על המערך הנוירולוגי וגם על המערך הנפשי.
גרפותרפיה בהקשר לפסיכותרפיה
הטענה המוצגת בעבודתי הינה שאין להפריד את הגרפותרפיה מתפיסת העולם הכוללת של הפסיכותרפיה. הגרפותרפיה היא אמצעי טכני המבוסס על כתב היד, אשר אמור לסייע באופן ישיר בשינוי הכתיבה אך באופן מהותי בשינוי המערך הנפשי באופנים שונים ובעוצמות שונות. נשאלת השאלה, מה מטרת הפסיכותרפיה? אסכולה אחת גורסת שמטרת הפסיכותרפיה היא להקל על האדם את מצוקתו וסבלו הנפשי. שהרי המצוקה והסבל הנפשי הם הסיבה לתלונתו ולבקשת מזור וסיוע. אסכולה שנייה, חדשנית יותר, גורסת שהפסיכותרפיה לא יכולה לרפא את מצוקתו של האדם אלא היא אמורה ללמד אותו שני דברים: האחד, להכיר את סגנון ההסתגלות הקיומי שלו בהתאם לאישיותו אליו הוא משועבד; השני, לנסות להיטיב עם אותו סגנון הסתגלות כלומר לבחור נתיבי ביטוי אישיים קונסטרוקטיביים במסגרת גבולות הגזרה של אותו סגנון הסתגלותי[5].
גרפותרפיה: חנוך לנער על פי דרכו
הגרפותרפיה מתחלקת לשתי אסכולות. אסכולה אחת גורסת שיש לסייע לאדם באמצעות טכניקות שונות (שנציג להלן), לשפר את כתב ידו על בסיס התקן הכתיבתי המקובל בשפה בה הוא כותב. האסכולה השנייה, אותה אני מאמץ ומייצג, מבוססת על הפתגם המוכר: "חנוך לנער על פי דרכו", לאמור, מטרת הגרפותרפיה לשנות את כתב היד, לא לעבר התקן הכתיבתי המקובל, אלא לחולל שינויים בכתיבה במסגרת גבולות הגזרה של "הסגנון הכתיבתי" שמאפיין כל כותב באופן ייחודי ובמקביל מאפיין את הסגנון הקיומי שלו[6]. למשל, אם אדם מתאפיין בכתיבה אימפולסיבית עקב היותו היפראקטיבי, ננסה באמצעים גרפותרפיים לווסת במידת מה את ההיפראקטיביות אך לא לשנות את המגמה הטבעית שלו. אם אדם נוטה לכתיבה נוקשה וכפייתית, ננסה באמצעות תרגילים שונים להגמיש את כתב היד אך עדיין בתוך גבולות הגזרה של כתיבתו הכפייתית. שכן, זה סגנון הכתיבה ובהקבלה זה סגנון אישיותו.
הגרפותרפיה מבוססת על עיקרון הפיצוי
הגרפותרפיה מבוססת על עיקרון בסיסי המכונה "עיקרון הפיצוי". נשאלות שלוש שאלות: כמה פיצוי, איזה פיצוי והאם זה אכן מוביל לשינוי פסיכולוגי בעקבות שינוי הכתיבה. פיצוי משמע תיקון כתב היד באופן קומפלמנטרי ומשלים במעבר למשל, מכתב לא קריא לכתב קריא, מכתב מכווץ לכתב רפוי יותר, מכתב לא מאורגן לכתב מאורגן, מכתב קטן לכתב יותר גדול, מכתב בעל ריווח בין שורות צפוף לכתב בעל ריווח שורות גדול יותר וכן הלאה. עיקרון הפיצוי אמור לחול על שלושת מרכיבי הכתיבה: התנועה והלחץ, עיצוב האותיות והארגון על מרחב הנייר שמתאפיינים בכשלושים סימני כתיבה. אך השאלות שהוצגו לעיל בעינן עומדות: כמה נדרוש מן הנועץ לשנות באופן קומפלמנטרי את סימני כתב ידו, איזה סימנים נשנה והאם בכלל השינויים בכתב היד אכן מחוללים שינוי במערך הנפשי.
טענתי הינה שעיקרון הפיצוי בגרפותרפיה איננו אמור לאלץ את הכותב לשנות את כתב ידו הייחודי על פי התקן המקובל. זוהי דרישה שקשה לעמוד בה. אפשר לדרוש מן הכותב לנסות לחקות את התקן הכתיבתי והוא יצליח לעשות זאת בצורה מכניסטית ואוטומטית במידת מה. אך עד מהרה, כמו שנאמר באמרה של "נחום תקום"[7], הוא יחזור לסורו, כלומר יחזור לתקן הכתיבתי הייחודי לו. המאמץ לא מצליח מכיוון שהדרישה היא גבוהה מדי, קיצונית מדי. לכן, אני ממליץ שעיקרון הפיצוי יתבצע בצעדים קטנים וקרובים לגבולות הגזרה הכתיבתי של הכותב. כפי שנאמר בתורת הכאוס: "צעדים קטנים מחוללים שינויים גדולים". את קנה המידה לאותם שינויים קטנים הקרובים לכתיבה המקורית של האדם אציג בהמשך.
גרפותרפיה, לשם מה המאמץ?
השאלה המהותית העומדת בדיון בנושא הגרפותרפיה היא האם באמת שינוי כתב יד מוביל לשינוי פסיכולוגי. מצד אחד, הגרפולוגיה מלמדת אותנו שישנה קורלציה בין הכתיבה לבין המבנה הנפשי. קורלציה זאת נבנית באופן תהליכי במהלך של שנים רבות בהם האדם מגבש את כתב ידו בהתאם לאישיותו ובמקביל בהתאם לתהליכי הסוציאליזציה שבהם נדרש האדם לכתוב על פי תקן קליגרפי מקובל. לעומת זאת, שינוי פתאומי ומלאכותי של כתב היד לא משנה בבת אחת את המערך הנפשי של האדם. לכן, נשאלת השאלה לשם מה המאמץ?
סוגסטיה גרפולוגית
כל שינוי שאדם מבצע בגופו משפיע במישרין על נפשו. לדוגמא, אם אדם מחליט לעשות דיאטה, ההרזיה מובילה לשינוי מטאבולי המשפיע גם על המערך הנפשי באופן פיזיולוגי ובמקביל משפיע על המערך הנפשי באופן פסיכולוגי בעקבות שיפור הדימוי העצמי. אם אדם מתחיל לבצע פעילות ספורטיבית, גם פה זה משפיע על המערך הנפשי בשני ערוצים, פיזיולוגיים ונפשיים כאחד. שינוי של כתב היד באמצעות טכניקות שונות של הגרפותרפיה עשויות לחולל שינוי ראשוני שטחי ולא רציף ולאחר הפסקת התרגילים, זה נעלם כלא היה. לכן, פיתחתי שיטה חדשה המשלבת את הגרפותרפיה עם ההיבט הפסיכותרפויטי המבוסס על מה שניתן לכנות "סוגסטיה גרפולוגית". אני ממליץ לשתף את הנועץ בפרשנות הפסיכולוגית העומדת מבעד לשינויים שהוא מבצע בכתב היד בתנועה, בצורה ובארגון. למשל, אם אדם סובל מביישנות יתר וזה בא לידי ביטוי בכתב קטן ומיקרוסקופי, בתהליך הגרפותרפיה אנו מאמנים אותו להגדיל את כתב ידו (דבר שעשוי להשפיע על חיזוק הדימוי והביטחון העצמי). אך במקביל, וזה השינוי החדשני שאני מוסיף לגרפותרפיה, אני ממליץ לשתף את הנועץ בפרשנות הפסיכולוגית של אותו שינוי כתיבתי במעבר מכתב קטן לכתב גדול. שכן, התרגיל איננו מתבצע באופן מכניסטי ועיוור אלא נהפוך הוא, באופן מודע, מעורב וסוגסטיבי. הכותב מגדיל באופן מעורב רגשית את גודל כתב היד תוך ידיעה שזה עשוי לשפר את הדימוי העצמי במעבר מביישנות לביטחון עצמי גבוה יותר. דוגמא נוספת, אם אדם כותב ברווחים צפופים בין שורות, אנו אמורים, כגרפולוגים להסביר לנועץ שריווח צפוף בין שורות, פרשנותו הפסיכולוגית משמעה התבוננות במציאות באופן סובייקטיבי ורגשני, ואילו ריווח גדול יותר בין שורות מייצג התבוננות מרוחקת ואסטרטגית כלפי המציאות (תהליך של דיפרנציאציה פסיכולוגית). מרגע שהנועץ מתאמן על ריווח גדול יותר בין השורות, הוא מבין שזה עשוי להשפיע על המערך הקוגניטיבי שלו ביחס לאוריינטציה הסביבתית. כלומר, מה שאני ממליץ הוא למעשה ללמד את הנועץ את רזי הגרפולוגיה בפרשנות של סימני כתב יד לתכונות אישיותיות, כאשר מתמקדים רק בסימנים הקונקרטיים עליהם עובדים בתהליך השינוי.
על מנת לחולל את השינוי המיוחל של הגרפותרפיה במעבר משינוי כתב יד לשינוי נפשי, הנועץ נדרש לתרגל את תיקוני כתב היד המתבקשים בצורה רציפה ולא כגחמה חד-פעמית. עליו להתמיד בתרגול כאשר הוא עושה זאת לא באופן עיוור ומכניסטי, אלא בהבנה מודעת של הפרשנות הפסיכולוגית העומדת מאחורי השינוי של סימני כתב היד. השילוב בין התרגול המכניסטי של הכתיבה, לבין החוויה הסוגסטיבית המתלווה בהבנת הפסיכודינמיקה העומדת מאחורי שינויים אלו של סימני כתב היד, אמור להוביל את הנועץ לשינוי משמעותי במערך הנפשי שלו. כאשר אדם עובר משבר נפשי, כתב היד משתנה בהתאם. כלומר, הנפש משפיעה במישרין על הכתיבה. מטרת הגרפותרפיה היא לחולל את השינוי ההפוך מן הכתב אל הנפש. הבה ונציג את הטכניקה הרצויה כדי לתרגם את התיאוריה לשפת מעשה פרגמטית.
חלק ב': המעבר מתיאוריה לפרקטיקה
הציור והכתיבה
מותר האדם מן הבהמה איננו החשיבה בלבד, גם לא השפה ולא הדיבור. מותר האדם מן הבהמה הינו הכתיבה. הכתיבה מכילה בפעילות שלה את השפה, הדיבור האילם והחשיבה. הכתיבה היא מטלה נוירו-פסיכולוגית מורכבת ביותר. כראייה לכך, כאשר ילד מתחיל להבשיל בדיבורו מגיל שנתיים ומעלה הוא עדיין לא כשיר לכתיבה. כתיבה מחייבת הבשלה מיקרו-מוטורית מורכבת ביותר. כמו כן, כאשר ילד בשל לפעולת שריכת נעל, אשר מחייבת מיקרו-מוטוריקה עדינה יחד עם אידאוגרמה של הבנת צורת השריכה, הוא עדיין לא בשל לכתיבה. נדרשים חמש שנים לפחות, בהם הילד עובר את שלבי התפתחות הציור (שלב השרבוט, שלב הסכמה ושלב הציור הריאליסטי), בו הוא מתרגל בו זמנית גם את המיקרו-מוטוריקה וגם את היכולת לייצג את המציאות אותה הוא רואה באופן ויזואלי דרך הציור. בכיתה א' הילד מתחיל ללמוד לקרוא, כלומר לאבחן את האותיות ובמקביל את המילים והמשפטים, לעצב אותם בצורה גרפית ומגושמת ואט-אט הוא מצליח לעבור לכתיבת תמה המחייבת גמישות מוטורית ויצירת קווים קעורים, קמורים וישרים הבונים את האותיות. רק בכיתה ו', ז', בסביבות 10-12, הילד מגיע לבשלות של קואורדינציה כתיבתית הרמונית, בתנועה, בצורה ובארגון.
האדם הקדמון הצליח לצייר דמויות של חיות ושל אנשים על גבי קירות המערות 40,000 שנה לפני הספירה. לעומת זאת, הכתיבה התגבשה 3,500 שנה לפני הספירה. הציור כונה בתקופת ימי הביניים במושג "דיסניו" משמע הסימן הקדוש (די=דיווינו, הקדוש; סניו=סימן). שכן, הוגי הדעות דאז הבינו שהיכולת של האדם לצפות במציאות ולייצג אותה באופן וויזואלי בציור הוא לא מובן מאליו. הכתיבה בתחילתה היתה פיקטוגרפית, כלומר ציורית. הציור הכתיבתי החל בייצוג המציאות בסכמה ציורית מינימליסטית של צורת עין, של אדם עובד, של פני שור וכו'. אט-אט הציור הפיקטוגרפי עבר מורפוגנזה כלומר שינוי צורני במעבר מהציור הקונקרטי לסימן כתיבתי מופשט יותר. זה אפשר לעבור מכתיבה פיקטוגרפית לכתיבה מושגית. המסקנה הינה שכאשר אדם כותב, הוא למעשה מצייר את המציאות. האותיות הן הפשטה גבוהה של ייצוג צורות המציאות. הכתיבה מתאפיינת באופן מקבילי לציור בשלושה מרכיבים: איכות הקו (התנועה והלחץ), עיצוב הצורות וארגון הצורות במרחב הנייר.
הגרפותרפיה כפיתוח של יכולת כתיבתית במנעד בין הקצוות המנוגדים
הטכניקה של הגרפותרפיה מבוססת על תרגולת של הנועץ באחיזת כלי הכתיבה ובמקביל בפיתוח מיומנות כתיבתית של הקו במנעד רחב ככל שניתן בין כיווץ להרפיה. מצב נוירולוגי בריא של האדם מתאפיין ביכולת להכיל את המנעד על שתי קצותיו ודרגות ביניים, בין קצה אחד של כיווץ לבין קצה נגדי של הרפיה. כך גם בכתיבה, האדם נדרש ללחוץ ולהרפות במהלך הכתיבה במשולב לתהליך הנשימה של שאיפה ונשיפה ובמקביל של כיווץ השרירים והרפייתם גם בכף היד וגם בגוף. במקביל הגרפותרפיה מאמנת את הנועץ לעצב את האותיות באופנים שונים במעבר ממנעד של קצה אחד בו הוא מעצב את האותיות באופן נוקשה וגרפי ועד לקצה השני בו הוא מעצב את האותיות באופן מסולסל. כמו כן, הגרפותרפיה מאמנת את הנועץ להתארגן במרחב הנייר ברווחים מלוכדים בין האותיות, בין המילים, בין השורות ובשוליים.
ציור וכתב יד
כמורה לציור פיתחתי שיטת ציור[8] אשר מתאפיינת לא בהעתקה מלאכותית של המציאות אלא בייצוג המציאות באופן רב שלבי במעבר משרבוט חופשי המייצג את החוץ כדמות על רקע, כקשקוש שיוצר כתם על פני הרקע הלבן, עבור לרזולוציה גבוהה יותר של חיתוכים גיאומטריים הבונים את המציאות בפיגום הארכיטקטוני של חלקים חלקים הבנויים אחד ליד השני וכלה ברזולוציה מדויקת בציור המציאות בדומות מקסימלית. ניתן להמיר את שלושת השלבים הללו בתחום הציור כתרגילים ראשוניים בגרפותרפיה:
שלב א': התנועה
- תרגול אחיזת כלי הכתיבה באופנים שונים ובזוויות שונות.
- תרגול של שרבוטים על נייר 4A, שרבוט של קער וקמר בסלסול ספירלי לעומת שרבוט זוויתי.
- תרגול של שרבוטים גדולים מול שרבוטים קטנים עד כדי מזעריים.
- תרגול עיצוב האותיות באופן גרפי באמצעות קווים ישרים.
- תרגול עיצוב האותיות בצורה עגולה בלבד.
- תרגול עיצוב האותיות בצורה פחוסה (אליפסה עומדת לעומת אליפסה שוכבת).
- תרגול עיצוב האותיות והמעבר מתקן לפישוט ומנגד, במעבר מתקן להעשרה וקישוט.
- תרגול עיצוב האותיות בזווית ימנית, ישרה ושמאלית.
- שרטוט של מלבן על דף 4A היוצר קובייה.
- שרטוט של אותו מלבן בגודל ממוצע עד כדי גודל מזערי.
- שרטוט של קווים של שורות ברווחים ממוצעים עד גדולים בין שורה לשורה.
- שרטוט של קווים אנכיים כמייצגים אותיות תוך הדגשה על ריווח מדויק בין אות לאות ובין מילה למילה.
- לכתוב אותיות מחוברות מול אותיות לא מחוברות.